Nu skal udlændingene testes!

Sproglig eksklusion

I Århus. Overskriften henviser i al sin enkelhed til, at en af de piger, som jeg var sammen med i går, fortalte, at hun og alle andre udlændinge på hendes skole og i resten af kommunen for tiden deltager i en række tests. Det siger hendes lærer selv…

Jeg blev noget overrasket over, at HUN skulle deltage i de test!?? De er jo for udlændinge… Og hun er altså født i Danmark og er dansk statsborger…

Lad blot dette være en opfordring til, at ikke mindst de, der underviser i sprog, udviser netop sproglig opmærksomhed – ordet skaber det, det nævner!

27 Responses to “Nu skal udlændingene testes!”

  • Det er så rigtigt, men ofte bliver sprogbrugens betydning negligeret og der er dem, der hånligt snakker om “dem, der brokker sig over “tonen” i debatten, Vorherre bevares og må vi SÅ være her!” (gæt i øvrigt hvis catch phrase dét er). Det handler ikke om tonen, men om indholdet i at kalde danske børn for udlændinge.

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    Jep. Enhver kan jo regne ud, at man er nødsaget til at slås for sin identitet, hvis man bliver betraget som udlænding, når man oven i købet er født her.

    Og den dag, der opstår en modidentitet, og hun måske i vrede kalder én for “dansker”, er jeg ret sikker på, at hun nok skal blive belært om, at hun altså er en af os og i øvrigt skal opføre sig ordentligt.

    Men for god ordens skyld er dette ikke noget angreb på en i øvrigt ukendt person – det er en opfordring til opmærksomhed på en tendens og et personligt ansvar, som vi alle har!

    Catch phrase? Jeg synes desværre, jeg kan komme i tanke om flere, som kunne have sagt det…

  • ankjer:

    Jeg kender ikke ophaveren af Catch phrase, desværre….

    Derimod synes jeg at alt det testeri siger mere om vores opførsel overfor de “fremmede” end det siger om dem.

  • Bo:

    Jeg kander heller ikke Catch phrase, men jeg er helt enig med ankjer og jer andre forøvrigt 😉

    Cheers B:o)

  • Det er en DF-catch phrase. Får de taletid nok, er der garanti for, at de på et tidspunkt siger “må vi SÅ være her” eller “må vi SÅ have lov at være her” (uden “til”, såmænd; det er bare godt dansk).

  • Franki:

    Der er ret mange som, på trods af at være født i Danmark, taler et vældigt dårligt dansk.

    Mon ikke der er tale om at kortlægge omfanget af tosproglige elever?

    Hvis man ikke kender omfanget kan man heller ikke sætte ind overfor problemer, lad nu være med at se racisme alle vejne. 🙂

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 3, 4 og 6
    Hmm… Mit indlæg her handler jo om betydningen af de ord vi bruger – at “man” kalder et dansk barn for udlænding. Det afslører lærernes interne sprogbrug og en monokulturel tænkning, der rent faktisk har betydning for pigens identitetsudvikling!

    Jeg talte med hende og hendes mor om det i går og sagde blandt andet:

    “Jamen du er jo ikke udlænding. Du er dansker. Du er dansker med arabisk baggrund. Dansk-araber, kan man også sige, for du er jo to ting!
    Du er tosproget og tokulturel. Så man kan også sige, at du er en plus-pige!”

    Hun havde været RET irriteret over de her test, men det var hun ikke, da samtalen var slut!

    Hun tænkte lidt over tingene, drog et lettelsens suk, lyste op i et smil og sagde:
    “Jamen det er jo noget godt så!”

    Så meget for “et lille ord”…

    I øvrigt formoder jeg, at testningen har til formål at afdække, hvordan man kan sætte målrettet ind i undervisningen af de tosprogede elever – og så langt så godt. Det er på høje tid.

    Samtidig kunne man så passende teste lærerne og efterfølgende sætte målrettet ind i undervisningen af dem!
    Eller det vil sige: Man behøver faktisk ikke teste dem… Vi har tilstrækkeligt med undersøgelser der afslører, at alt, alt, alt for mange tosprogede bliver sat af allerede på mellemtrinnet, og det bliver ikke bedre af, at vi spreder dem (det er vist også sådan noget man gør med kvæg?). Det forholder sig nemlig sådan, at det kræver en særlig faglighed at undervise i dansk som andetsprog, og den faglighed har man så også spredt sammen med eleverne…

    Griber man det derimod rigtigt an ved bl.a. at sikre ordentlig modersmålsundervisning, så farer de tosprogede ud over stepperne og overhaler de et-sprogede. Det ved vi fra USA. Her til lands fjerner vi modersmålsundervisningen…

    Jo. Vi har de tosprogede elever, vi har fortjent!

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 5
    Ha, ha Amila 😀 Det er jo snyd 😀 Men sandt alligevel…!

  • Da jeg i sin tid fik lov til at komme i en dansk folkeskole (i 7.), blev vi også spredt, så der kun var en bosnier i hver klasse. Meningen var vist, at vi skulle være mere sammen med de danske børn, men i virkeligheden betød det bare, at vi styrtede til hinanden i frikvarteret for at hvile ører og tunger lidt fra det danske sprog. Og sådan kom tiltaget til at have den modsatte effekt, for det er i høj grad i frikvartererne, de sociale bånd bliver skabt.

    Selv oplevede jeg ikke noget nævneværdigt fællesskab med mine danske klassekammerater før en gang på universitetet.

  • Franki:

    #7

    Jamen med hensyn til modersmåls undervisning er vi skam helt enige. Det er den rigtige vej frem.

    Et problem på det punkt er at der ikke findes nær nok lærere med disse kvalifikationer.

    At samle eleverne i store skoler og herved tvinge familierne til at bo sammen i store grupper med samme oprindelse er efter min mening med til at sætte integrationen i stå.

    Der er en meget stor modvilje mod at blande sig med danskerne og sprogligt holder man sig til modersmålet.

    Vi taler om børn i tredie generation som stadig har behov for undervisning på et fremmed sprog, det er ikke godt. Hverken fra skolernes side, eller fra familiernes. Der er behov for en meget stor forandring i begge regier.

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 9
    Tak Amila, fordi du (igen) deler din historie og endnu engang med den sætter tingene i perspektiv!

  • Franki:

    #11

    Perspektiv??

    Tror du at flere Bosniere i hver klasse havde betydet at de var søgt ud mellem danskerne i frikvarterene ??

    Så vidt jeg kan bedømme ud fra Amila’s skriftlige evner har det været en ret god undervisningsform. Hvis hendes talesprog er ligeså perfekt som hendes skriftsprog, så er der da et eksempel på at opdeling er sagen 🙂

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 10
    For tydelighedens skyld sætter jeg det lige lidt på spidsen:
    “Hvorfor skal jeg lære dansk, når jeg alligevel bliver betragtet som udlænding?”

    Jeg er enig med dig i, at isolation og forskansning er et stort problem – for den enkelte og for samfundet. Så hvad er der at gøre?

    Integration forudsætter eller er inklusion!
    Og hvordan kan man vide, at det handler om manglende vilje? Eller starter med det?

    Når en etnisk dansk far til en dreng i en klasse, jeg lige har overtaget, ringer og skælder mig huden fuld, fordi det går hans dreng dårligt, når han blankt afviser at komme til en snak på skolen, som jeg foreslår ham at gøre, er problemet det samme. Aldrig i livet, vil han sætte sine ben der igen!

    Hvorfor? Fordi både han og hans to børn har lidt sviende nederlag. Fordi han har følt sig ydmyget og nedgjort. Fordi han er i afmagt.

    Og igen: Hvad er der at gøre? At tage hjem til familien selvfølgelig, og så tage den derfra.
    Afmagt, opgivelse og vrede er ikke ensbetydende med manglende vilje – men man skal jo vide, hvad man KAN gøre og genvinde troen på egne ressourcer, før man begynder at gøre noget…

    I øvrigt går jeg ikke ind for hverken at sprede eller samle. Jeg går ind for frivillighed – og tænk, hvis man nu lavede nogle attraktive bolig- og skoletilbud, som bl.a. inkluderede kvalificeret dansk- og modersmålsundervisning…?!

    Så “risikerer” vi at få kam til vores hår – på den gode måde.

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 12
    Så du underkender lingvistens egen vurdering 😉

    Som jeg læser Amilas indlæg, så handler det om, at de måske var blevet sammen med deres klasse, hvis de havde været flere og dermed bedre havde kunnet føle sig trygge der. Men hun plejer godt at kunne svare for sig 😀

    Når man vil sprede eleverne, handler det først og fremmest (eller alene?) om en holdning til integration, som jeg er delvist enig i. Isolation er ikke godt for nogen – men forsøg på assimilation er mindst lige så elendigt og fører netop til isolation 🙁

    Fagligt er der ingen dokumentation for, at spredning er en god ting – hverken her eller i udlandet, og egentlig er det logisk:
    “Frikvarters-dansk” er nemlig ikke tilstrækkeligt til, at man kan begå sig i uddannelsessystemet, og samtidig er der en “fælde” forbundet med det: Det kan let se ud som om, at en elev er meget bedre til dansk, end det er tilfældet, og så får vedkommende ikke den rigtige undervisning.

    Derfor synes jeg, som jeg tidligere har skrevet, at det er en rigtig god ting, at de tosprogede elever nu bliver testet – jeg tvivler mere på, at man vil sætte ressourcer af den nødvendige opkvalificering af lærerne, men det vil tiden vise.

  • Franki:

    #13

    Vi er faktisk meget mere enige end du nok umiddelbart kan se, men jeg begynder at gennemskue at der ikke er tale om et af de sædvanlige det hele er danskernes og samfundets skyld indlæg.

    Frivillighed er altid den bedste metode, enig.

    Nederlag og ydmygelse er ikke gode udgangspunkter for noget som helst. Men der må en forståelse for dansk humor og kultur til. Mange (bestemt ikke alle) af de opfattede ydmygelser er jo i virkeligheden misforståelser.

    Kam til vores hår?? Kunne vi måske nøjes med at alle var ligeværdige i stedet for denne positive forskelsbehandlings politik??

    Der findes sikkert dygtige og dårlige tosprogede såvel som enkeltsprogede.

  • Franki:

    #14

    Lingvisten opponerer mod sit eget udsagn ved sin perfekte grammatik 🙂

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 15
    Jeg må tilstå, at jeg ikke har haft tid til at se nærmere på din blog 🙁 Men ud fra debatten her, så tror jeg også, at vi kan blive enige om en del, og en rask saglig diskussion, kan jeg godt lide.

    Humor er guld værd! Faktisk var det netop den, som gjorde, at jeg kom i dialog med den etnisk danske far, jeg har omtalt, og sådan har det ofte været 🙂
    Men er man nedslidt og tyndhudet, kræver det omtanke.

    Den med “kam til vores hår” handler bare om, at der er i al fald én stor amerikansk undersøgelse, som tyder på, at de tosprogede elever overhaler de et-sprogede, hvis man betragter og behandler tosprogethed, som den ressource det er.

    Og så lige før jeg altså skal have noget mad: Hvis nu vi omgående stoppede med at snakke om skyld men i stedet om ansvar og samtidig forholdt os til, hvad der skal til, for at vi hver især kan påtage os vores – så er der håb for, at det multikulturelle Danmark kunne blive et ret sjovt sted at være!

    Jeg hygger mig i al fald herude i Parken.

  • @Franki: Mine sproglige evner skyldes at jeg havde nået at gå seks klasser i Bosnien-Hercegovina og derfor fået et godt lingvistisk fundament. Jeg er faktisk ikke tosproget, men femsproget, og det var jeg også blevet med en bosnisk klassekammerat eller to – blot mindre ensom.

  • Tagkatten:

    Jeg tror heller ikke på tanken om at man skal isolere indvandrerbørn fra hinandens selskab, men jeg mener godt at man kan kombinere det, så de heller ikke udgør en majoritet i en klasse, så man har set det ske på Nordgårdsskolen.

    Den model er heller ikke god. Mon ikke det er en god ide at lade skoleklasserne være et spejl af resten af samfundet, hvor 5% (?) er indvandrere, og lade det samme gælde som omtrentligt max.-tal i skoleklasserne?

    Vi står vist med det gode gamle “For lidt og for meget fordærver”.

  • Stuebirken:

    19#

    Er for så vidt enig med dig, problemet er bare, at hvis du tager en by som Århus, så har vi en meget stor konstration af 1. og 2.g´er ( og sikkert også 3. og 4.g´er ) så her i området ville det slet ikke være realistisk, kun at putte 5% ” ikke etninsk dansk i 3. led” elever ind.
    Så kan vi self. begynde at sende de “overskydende” unger ud af byen, for at gå i skole et sted, hvor der ikke er så mange med deres baggrund, men det tror jeg roligt du kan regne med, ikke ville give bedre integration.

    Personligt ville jeg da føle mig som et 2. rang menneske, hvis jeg blev sendt langt pokker i vold, fordi min hudfarve eller mit sprog, ikke lige passede ind i regnskabet.

  • Tagkatten:

    Jamen Ficus Benjamin – jeg mener også at Gellerup, Rosenhøj og Bispehaven og andre steder med koncentrationer, skulle renoveres beboermæssigt. Det er alt for store koncentrationer af indvandrere med en fuldstændig ‘anderledes’ baggrund (uden at der ligger noget negativt i det fra min side).

    Jeg har godt set at der er nogen, der har planer om at gøre Gellerup attraktivt for ressourcestærke ‘danskere’ ved f.eks. at lave ejerlejligheder, men jeg tror ærligt talt ikke at ressourcestærke ‘danskere’ føler sig særligt tiltrukket af at bo i bydele, hvor majoriteten måske er alt andet end ressourcestærke.

    Hvis den proces skulle lykkedes, så skal man først igennem en lang proces for at ændre disse områders omdømme, der i manges øjne ER ringe. Vi kan diskutere stolpe op og ned, om det er retfærdigt, men det ændrer ikke på omdømmet – det kan kun beboerne selv. Og så er man inde i en ‘ond cirkel’, for det har man jo prøvet på længe, uden at det er lykkedes.

    Derfor mener jeg at disse områder burde renoveres beboermæssigt – at man skal tvinge udviklingen igang.

  • Tagkatten:

    #21 ….. fortsat.

    Ja – jeg véd faktisk godt hvad jeg snakker om – min kone har gået på Nordgårdsskolen – FØR de problemer, som Gellerup nu er kendt for, opstod.

    Lejlighederne er prima, området er prima, indkøbsmuligheder og afstand til centrum er prima.

    Det burde kunne lade sig gøre, men der skal radikale midler i brug.

  • Stuebirken:

    22#

    Jamen Tagkat, jeg har jo slet ikke tænkt mig, at fortælle dig, at du ikke ved hvad du snakker om ( det kan jeg vist i øvrigt ikke tillade mig, jeg aaaner jo intet om, hvad du egentlig ved :o) ) For du har da ret, området i sig selv, er jo ganske fortrindeligt, og jeg tror da såmænd også at 99% af dem der bor der, ville være fortrindelige naboer.

    Den sidste 1% ( eller hvad det nu er ), som laver ballade derude, kan vi ikke få has på, ved at afskibe skoleeleverene til andre områder ( jeg formoder at en del af ballademagerene ikke engang går i skole ), der skal nogle helt andre midler til, og jeg tror ikke at det kan gøres bare ved, at fortælle folkene derude, at vi i Århus kun vil have 8,6% ( var det vist tallet var i 2007, for indvandere/flygtninge plus efterkommere ) boende, og så må resten skride til Thyholm eller andre steder, hvor selv urene går i stå, hvis en person der ikke er indfødt i 6. led, betræder jorden.

  • Tagkatten:

    Joeh, men %-talles skal vel ikke tages så bogstaveligt.

    Der må i hvert fald tilvejebringes en tilstand, så områderne ikke adskiller sig væsentligt fra andre bydele.

    Vi har selv tidligere af og til handlet i City Vest og Bazar Vest, men stoppede dengang Shell-tanken måtte nedlægges pga. ballade og der i det hele taget var en del ballade med stenkast efter redningskorps og politi.

    Hvorfor begive sig derud, når der er masser af andre muligheder, hvor der ikke er ballade – Bruuns Galleri, f.eks.?

  • lilleQ:

    Trist i er stoppet med det tagkat… jeg kommer jævnligt stadig i bazar vest og har endnu ikke oplevet nogen balade der og heller ikke i området hvor tanken lå.

    LilleQ

  • lilleQ:

    med stadig mener jeg ikke så ofte, som da jeg boede i lige klods op ad city vest…

    LilleQ

  • Inspiration_fra_Gellerup:

    # 18 – 26
    Tak for de mange kommentarer! Jeg er bare rigtig glad for, at I fortsætter debatten, mens jeg er udenfor PC-rækkevidde 🙂

    Blot en enkelt bemærkning:

    Tagkat, du mener vel ikke, at du vil tvangsforflytte folk?
    Jeg synes, det er rigeligt, at flygtninge, der har fået asyl, er stavnsbundne til den kommune, de er visiteret til, i 3 år efter, de har modtaget asyl, og at folk på overførselsindkomst ikke længere kan bosætte sig i Gellerupparken.

    Jeg synes, som jeg tidligere har nævnt, at det ville være konstruktivt at skabe attraktive bolig- og skoletilbud forskellige steder her i byen f.eks. – og så i øvrigt respektere, at vi alle har brug for at skabe nære netværk blandt dem, der “ligner os selv mest”.

    Se f.eks. et morsomt indlæg fra Janus, som har været i Ghana, på Stiftenblog her:
    http://www.stiftenblog.dk/showpost.asp?bid=1767&pid=9009

    Hvad Nordgårdskolen angår så synes jeg, at man skulle have omdannet den til landets bedste fødeskole – f.eks. til og med 5. klasse. De menneskelige og faglige ressourcer var tilstede.

    Så kunne man have sikret, at også børn fra socialt udsatte familier kunne have fået det personlige, faglige og sociale overskud der skal til, for at man har overskud til at følge undervisningen på lige fod med et-sprogede børn og til at knytte venskaber på den nye skole udenfor nærområdet.
    Og apropos Amilas kommentar: Så skal flere altså have lov til at følges ad!!

Skriv en kommentar